Anlaşmalı Boşanma

Evli olan çiftlerin aralarında maddi manevi tüm konularda uzlaşmaya giderek evliliği sonlandırma kararına varmalarına anlaşmalı boşanma denir. Türk Medeni Kanununun 4721 sayılı kanununda yer tüm maddeleri taşıyan ve yerine getiren evli çift anlaşmalı olarak boşanabilir. Kanunun sunduğu şartlara sahip olmayan çiftlerin mahkeme sürecindeki davası anlaşmalı değil çekişmeli dava olarak yürütülür. Anlaşmalı boşanma çiftlerin en kısa sürede boşanmasını sağlayan bir boşanma şeklidir.

Boşanmak isteyen çiftin öncelikli olarak yapması gereken bir avukat tutup boşanma sebeplerini, isteklerini, beklentilerini anlatıp avukat yardımı ile boşanma dilekçesi oluşturmaktır. Bu süreçte avukat tutmak şart değildir fakat sürecin sağlıklı ilerlemesi ve yasal haklarınızı savunabilmeniz için avukat tutmak faydalı olacaktır. Boşanma davalarını üstlenen mahkeme Aile Mahkemeleridir. Eğer bulunulan yerde Aile Mahkemesi yoksa Asliye Hukuk Mahkemelerinde davayı açabilmeniz mümkündür. Anlaşmalı boşanmada dikkat edilmesi gereken protokoller vardır.

Evlendikten sonra alınan malların paylaşımının ne şekilde olacağı, boşandıktan sonra ödenmesi gereken tazminat ve nafaka parasının olup olmayacağı konusunda uzlaşma, eğer çocuk var ise çocuğun velayetinin kime verileceği, velayeti almayan tarafın çocukla iletişiminin ne şekilde sağlanacağı gibi konularda çiftlerin uzlaşması gerekir. Aksi takdirde dava mahkeme tarafından uzatılabilir ya da dava reddedilebilir. Boşanma davasının mahkeme tarafından reddedilmesi durumunda çiftlerin yeni bir dava açabilmesi için aradan 3 yıllık bir sürecin geçmiş olması gerekir. Anlaşmalı boşanma sürecinde tüm hukuki şartları yerine getiren çiftler 3 ay içerisinde boşanabilirler. Bu süreçte önemli olan nokta çiftlerin anlaşması ve uyulması gereken şartlardır.

ANLAŞMALI BOŞANMA ŞARTLARI

Anlaşmalı olarak boşanmak isteyen çiftin en az 1 yıl evli kalmış olması kanunen en önemli maddelerden birisidir. Eğer evlilik 1 yıldan daha kısa süreli ise anlaşmalı boşanma davası açılamaz ve süreç uzar. Anlaşmalı boşanmada çiftlerin davaya katılma zorunluluğu vardır. Bunun sebebine gelecek olursak eşlerin anlaşmalı boşanmaya uygun olup olmadıklarını davayı yürüten hakimin birinci ağızdan duymak istemesidir. Anlaşmalı boşanma şartları olarak baktığımızda bir diğer önemli madde ise eşlerin maddi, manevi tüm haklar üzerinde uzlaşmaya vardıklarını beyan etmeleridir. Bu madde anlaşmalı boşanma için çok önemli bir yer teşkil etmektedir.

Bütün bu gereklilikleri yerine getiren bir çift mahkeme süreci uzamadan tek celsede boşanabilirler. Toparlayıp özetleyecek olursak; boşanmak isteyen çiftlerin mahkeme sürecinde aldığı kararlar, birbirleriyle uzlaşmaya varmaları, boşanma sebeplerini anlaşılır bir şekilde avukata beyan etmeleri, sabırlı olmaları, boşanmanın da evlilik kadar doğal bir olay olduğunu kabul etmeleri, anlaşmalı boşanma şartları ile ilgili bilgi edinip buna göre davranmaları, istikrarlı davranmaları anlaşmalı boşanma süreci açısından çiftler için olumlu sonuçlar doğuracaktır.